Om klubben – Elverum

En klubb med tradisjoner.

Elverum Håndball er en klubb med lange og stolte tradisjoner helt tilbake til 1946. I 1960 spilte Elverum semifinale i NM, med over 4.000 tilskuere utendørs på den gamle grusbanen. Elverum Håndball var tidlig en foregangsklubb på herresiden i Norge og har i mange år vært i de øverste divisjonene. Etter noen «mørke år», har tilbakekomsten til øverste nivå i norsk herrehåndball satt skikkelig fart.

Elverum Håndball Herrer er i dag eliteproduktet til klubben.

Axel Stefansson styrte laget når Elverum tok sin første tittel på 13 år, da sluttspillgullet ble sikret i Bergen i 2008. Sist gang en tittel kunne plasserer på ei hylle i klubbhuset var året da flommen holdt på å ta med seg byen, 1995 da sluttspillgullet kom mot Runar!
Christian Berge kom til klubben som trener i 2008, og har siden den gang ført klubben fra en tilværelse litt nede på tabellen og helt opp til toppen. I dag er Elverum Håndball Herrer en av de beste klubbene i Norge. Dette gjelder ikke bare de sportslige resultatene, men klubben har tatt store steg også på markedssiden. Den årlige omsetningen har økt over de senere år, og dette har igjen gjort det mulig å etablere det sportslige produktet på høyeste nivå.

Sommeren 2014 ble Christian ansatt som landslagstrener for Norge og vi signerte da svenske Michael Apelgren som trener, en stor oppgave å fylle og mange trodde at klubben skulle gå tilbake noen skritt.

Fire år senere er det fantastisk å kunne konstatere at Michael og teamet har tatt laget og klubben mange skritt videre. Fire strake sluttspillgull har gjort til at vi har deltatt i Champions League fire år på rad og levert meget godt ute i Europa.

Klubbens største og mest betydningsfulle seieren tok laget når de høsten 2016 beseiret stjernegalleriet til franske Montpellier på hjemmebane med 32-31. Dette to måneder før fire av Montpellierspillerne ble verdensmestere med Frankrike. I 2017/2018 sesongen av den gjeve europeiske turneringen satte Elverum klubbrekord i antall CL-poeng. Fra vi ble med på eventyret har pilen bare pekt oppover!

Elverum Håndball kjennetegnes også ved en herlig supportergjeng – Taiga’n! De reiser land og strand rundt, og sågar utenlands, for å støtte sitt lag i tykt og tynt. De setter et tydelig preg på kampene og har gjort at vår hjemmebane – Terningen Arena – fremstår som et uinntagelig fort for våre motstandere. Man skal virkelig ønske å vinne for i det hele tatt å ha mulighetene til det i Terningen Arena!

Samtidig er klubben en av få klubber som opplever å fylle vår hall! #FULLHALL har blitt et varemerke. Takket være et meget lojalt publikum, synlige og hørbare supportere i form av Taiga’n, og ikke minst en stor og fantastisk dugnadsgjeng, har vi etablert et kampkonsept som er det råeste i hele håndball-Norge!

Vi har ingen ambisjoner om å gi oss med det. Elverum – Norges ledende håndballby! Slik lyder vår nye visjon, og vi skal fortsette med å utvikle oss som klubb. Vi ønsker å innta den posisjonen på herresiden som Larvik HK har hatt på damesiden over mange år. Det betyr at vi skal ut i Europa! Vi skal vinne serie, cup og sluttspill her hjemme! Årsaken til at vi kan tro på vår visjon ligger i klubbens yngreavdeling. Med ca 550 håndballspillende jenter og gutter i aldersbestemte klasser, og i en region der vi stadig ser at våre naboklubber tar frem nye talenter, så er vi fast bestemt på at vi skal nå dit! Elverum er allerede i dag en markant håndballby i Norge. Den posisjonen skal vi utnytte godt og søke en konstant videreutvikling!

Utmerkelser/priser

Seriemester 2013, 2017, 2018 og 2020