Partneravtaler som skaper muligheter!

Skrevet av Magnus Stenseth

Elverum Håndballs partnere er med på å bidra til at Elverum kan være med å kjempe i toppen år etter år. Kalle Björkman i markedsavdelingen jobber alltid med å få flere partnere på banen. Vi ba Kalle si litt om hvilke muligheter klubben og bedriftene kan få ut av et slikt partnerskap!

Våre partnere er svært viktige for at Elverum skal være med helt i toppen. Hvordan ligger vi an med partneravtalene for fremtiden, Kalle?

Det er helt riktig at vi som klubb, akkurat som alle andre klubber er avhengige av langsiktige og stabile samarbeidsavtaler med våre partnere. For å bygge det fundamentet som gir oss som klubb muligheten til å satse offensivt, så kreves det hele tiden at vi gjør oss atraktive for både bedrifter, media og publikum.

Arbeidet med å selge klubben og varemerket pågår 12 måneder i året, da mye av selve salget ligger i hvordan vi klarer å følge opp inngåtte avtaler. Derimot skjer mye av signeringer både med nye og eksisterende partnere under denne delen av året, og her er vi så langt veldig godt i gang.

Aldri tidligere har vi som klubb kommet så langt på dette tidspunktet på året. Det at Nikolaj Mehl kom inn i markedsavdelingen vår i høst, har gjort at vi har muligheten til å ligge langt fremme i arbeidet både når det gjelder oppfølging av partnere og hvor offensive vi skal være i arbeidet med å selge oss inn hos nye. 

Hvor viktig er partnere for at Elverum skal kunne levere på og utenfor banen?

Jeg må strekke meg så langt som å si at vi er helt avhengige av våre partnere. Uten dem har vi ikke noe økonomisk fundament som kan forsvare en elitesatsning med alle de kostnader det drar med seg.

Sammen med vårt veldig trofaste publikum, så er de år inn og år ut med på å holde grunnflaten i klubben stabil, slik at vi tørr å hente inn profilene som gjør oss litt bedre enn våre motstandere, og som sånn sett gir fremgang og begeistring rundt klubben. Våre partnere er også viktige på den måten at bedriftsledere i og rundt Elverum velger å investere penger i oss som klubb, hvorpå sjefenes interesse ofte går dypt i bedriftene som gjør at kunder, ansatte og deres familier også blir med for å se kampene.

Det er forhåpentligvis flere som står i kø for å skrive sponsoravtale med Elverum. Hva får partnere tilbake som gjør at de skal velge å sponse Elverum?

Her er jeg såklart subjektiv, men det vi selv mener er våre styrker er at du som partner til Elverum Håndball eksponerer ditt varemerke både lokalt/regionalt innenfor en alltid velbesøkt Terningen Arena i tillegg vises vi mye nasjonalt via mange medier, som gjør at du også her vil bli sterkt eksponert.

Jeg mener vår største styrke når vi sammenligner oss med mange andre klubber, er det nettverket som vi til sammen med våre partnere har bygd opp over tid. Vi har veldig mye møtevirksomhet innenfor rammene for vårt B2B Nettverk, og vi får høre fra våre partnere at vi gjør denne jobben veldig bra.

Som med all annen idrettssponsing så mener jeg at man som bedriftsleder må se sin rolle i samholdet, med å være med å bidra til det som gjør at byen og regionen man er en del av, blir en bedre plass å leve og virke. Man kan ikke måle alt i koner og øre, man må også se litt til den myke verden som vi som idrettsklubb skaper for vårt nærområde.

Hva skulle for eksempel Elverum vært uten cupfinalefestene i Oslo Spektrum, hvem husker vel ikke seriefinalen mot Haslum våren 2013 eller når Lars Nordberg og Stig Rasch kom til samling i 2005 før siste kampen i 1.divisjon mot Alta, og hvor Elverumshallen var fullsatt 2 timer før kampstart! Øyeblikk av stolthet som bygger en hel by og dens selvtillit! 

Elverum er det mest sette laget på hjemmebane i Grundigligaen for menn. Det burde jo virkelig gjøre det lukseriøst å kunne være med i sponsorfamilien til laget for norges håndballby, Elverum?

Ja, det er jo en av variablene som avgjør om man er ett attraktivt varemerke å forbinde seg med og vi merket gjennom flere år nå at vi blir sett på som et interessant sponsorobjekt av den grunn. Profilene, mye publikum  og begeistring rundt produktet, gjør at folk vil bli forbundet til det.

Elverum har både nasjonale og Internasjonale kamper. Det burde være god grunn til at nasjonale sponsorer også vil være med på sponsorlaget?

Både ja og nei. Det at vi spiller internasjonalt kan jo være interessant, men det er nok først når man for eksempel spiller EHF Cupen som Haslum og Viasat velger å satse stort på det. Først da vil du få så stor mediaplass at den typen bedrifter som kan få TV-tid på rett plass blir interesserte.

Når det gjelder nasjonale partnere så er TV veldig viktig og den synligheten det bærer med seg, i mange andre land i Europa finnes det kultur for å legge inn veldig mye penger i èn klubb og på den måten kjøpe seg posisjon gjennom klubbens fremgang. I Norge og Sverige jobbes det på en litt annen måte, der kulturen går mer i tråd med hvordan samfunnet er oppbygd med at alle skal få lite i stedet for at noen får mye.

Når det er sagt kjenner vi som jobber i Elverum Håndball at vi alltid tas imot med respekt når vi er i dialog med større nasjonale selskap og at vi er anerkjent ute i sponsormarkedet.

 

/Magnus Stenseth